Zapraszam
do wspaniałej zabawy rysowania.
Przed
Wami wielkie wyzwania i poszukiwania!
Zostaniecie
podzielni na 3 grupy.
Z
kolorowego kapelusza wylosujecie przydziały do grupy: Historyków, Magików lub
Kosmitów
Na
koniec tej lekcji, stworzycie prace artystyczne które będą pokazane na wystawie
szkolnej. Aby to osiągnąć, musicie się nauczyć co nieco o stylu malarskim,
jakim jest impresjonizm oraz poznać paletę barw z tej epoki.
Do
stworzenia własnego dzieła nie musicie stosować farb olejnych. Proponuję Wam
stworzenie pracy w formie rysunku. Możecie do tego użyć rozmaitych kolorowych
narzędzi artystycznych takich jak np. kredki wodne, czy różnego rodzaju
pastele. Sami wybierzcie takie medium, jakie będzie Wam najlepiej odpowiadało.
Podczas
tej lekcji, nauczycie się także stosowania w rysunku różnych narzędzi. Często
zupełnie nieznanych... Jesteście zaciekawieni?
Zapraszam
do nauki i zabawy :)
źródło rysunku:
http://chronoswatchmagazine.com/wp-content/uploads/2012/10/Van-Gogh-Field-with-Flowers.jpg
_______________________________________________________________________________
Poniżej znajdziecie zadania do wykonania dla poszczególnych grup
Czas realizacji zadań w grupach
3 tygodnie od dnia losowania i przydziału do
grupy
Praca w grupie
- przygotowany materiał w formie jednolitego opracowania, odpowiadający na wszystkie pytania kontrolne przydzielone danej Grupie.
- przygotowana prezentacja multimedialna, zachęcająca pozostałych uczniów do aktywnego uczestnictwa
Uwaga: przed prezentacją sprawdźcie kryteria
oceny aby wasza praca została w pełni doceniona przez resztą Uczniów i Nauczyciela
prowadzącego projekt.
Organizacja zadania w grupach
- Każda grupa wybiera lidera, który koordynuje pracę grupy i pilnuje aby zadanie było w 100% wykonane
- Pamiętajcie o ustaleniu harmonogramu działań i podziału zadań (pamiętając o możliwościach i umiejętnościach poszczególnych członków grupy), co ułatwi Wam prace i zbieranie informacji niezbędnych do wykonania zadania.
- Wszelkie wątpliwości lub pytania zw ze zrozumieniem realizacji zadań zagaszajcie do nauczyciela prowadzącego projekt
Grupy zadaniowe
Historycy
poszukają źródeł impresjonizmu.
Będą znali przedstawicieli impresjonizmu, jaki
był ich styl, i gdzie lubili malować.
Pokażą nurty impresjonizmu, jego prekursorów.
Przedstawią ciekawe fakty z życia
impresjonistów.
Odpowiedzą na wszystkie z zadanych 10 pytań i
zaprezentują swoje wyniki w grupie.
Zachęcam grupę Historyków do odwiedzenia
(rzeczywistego lub wirtualnego) muzeum i galerii, gdzie wystawiane są dzieła
impresjonistów.
(poniżej lista 10 pytań kontrolnych)
1) Jakie były najważniejsze cechy malarstwa
impresjonistycznego żywe, czy martwe, wesołe, czy smutne,
a może poetyckie,
akademickie, klasyczne. Czy to malarstwo oddawało wrażliwość?
2) Czym się inspirowali, co chcieli wyrazić w
swoich obrazach. Podaj przykłady dzieł wyrażających emocje, odczucia widza, czy
ulotność chwili?
3) Jakich środków wyrazu używali w swoich
obrazach. Czy np. stosowali barwne plamy dla oddania ulotnego wrażenia czy
kopiowali dokładne kształty z natury? Podaj przykłady obrazów.
4) Wymień prekursorów impresjonizmu. Prześledź
obrazy np.: John Konstable (1776-1837), Joseph Mallord William Turner
(1775-1851), Camile Corot (1796-1875), Eugene Delacroix (2798-1863), Johan
Bartold Jongkind (1819-1891). Powiedz co łączy tych artystów, jakie cechy, może
środki wyrazu lub styl, lub kolory, a może światło?
5) Jaka tematyka malarstwa kojarzy się z
impresjonizmem? Przedstaw przykłady obrazów ukazujących dwie skrajności np.
swobodny tryb życia/rozrywkę i prozę
życia/trudy pracy
6) Jakie były różnice pomiędzy malarstwem
akademickim (akedeminz), a impresjonistycznym. Zwróć uwagę na fakturę,
powierzchnię obrazu i kreatywność formy wyrazu.
7) Wymień najbardziej znanych impresjonistów.
Podaj przykłady obrazów: niesfornej, rozmytej
kreski Renoira, nieskończonych refleksów świetlnych Moneta, wiernej formie, ale zuchwałej
kolorystyce Degasa, malarstwa symbolicznego Van Gogha.
Prześledź biografie i dzieła artystów takich
jak: Eduard Manet, Claude Monet, Alfred Sisley, Jean Frederic Bazille, Augusto
Renoir, Kamille Pissarro, Paul Cezanne i dpowiedz na pytanie co ich wszystkich
łączy z kawiarnią Guerbois przy avenue de Clichy?
8) Jak się rozpoczęła i co oznaczała „epoka
malarstwa przeklęty”
9) Czy rozwój przemysłu chemicznego i środków
transportu wpłynął na rozwój impresjonizmu? Jaki to miało wpływ na rozwój
malarstwa?
10) Jakie były odmiany Impresjonizmu, w jakim
kierunku ten styl ewoluował?
Magicy odszukają
metody i narzędzia przenoszenia rysunku z niezwykłą precyzją i w dowolnej skali.
Pokażą w jaki sposób impresjoniści używali
kolorów i pędzla.
Będą znali gamę używanych kolorów.
Przedstawią ciekawe przykłady mieszania barw i
oddawania światła w obrazie.
Odpowiedzą na wszystkie z zadanych 10 pytań i
zaprezentują swoje wyniki w grupie.
Zachęcam grupę Magików do eksperymentów z
kolorami (dobierania, mieszania, kontrastowania). Wybierzcie się na wycieczkę
wirtualną lub rzeczywistą w miejsce gdzie wystawiane są dzieła impresjonistów
aby naocznie przekonać się o stosowanych technikach i kolorach.
(poniżej lista 10 pytań kontrolnych)
1) Jakie elementy kompozycji się zmieniły w obrazach impresjonistów, w
porównaniu z poprzednimi stylami : klasycznym czy akademickim?
2) Jakich technik malarskich używali
impresjoniści. Odnajdź charakterystyczne pociągnięcia pędzlem, sposób
nakładania farb.
3) Co oznacza sformułowanie, że technika
malarska w impresjonizmie jest kwestią subiektywną
4) Czym się charakteryzowało malarstwo
plenerowe i co jemu sprzyjało. Podaj przykłady wyrażania swobody
i wizji świata. Zwróć uwagę na pojawienie się w handlu przenośnych sztalug, farb olejnych w tubkach.
i wizji świata. Zwróć uwagę na pojawienie się w handlu przenośnych sztalug, farb olejnych w tubkach.
5) Jak wcześniej przechowywano farby olejne? Pokaż
przykłady. Kto wynalazł metalowe tubki i kiedy?
6) Jakie żywe, błyszczące farby zmieniły
radykalnie malarską paletę w dobie impresjonizmu. Poszukaj zdjęć, dla
zobrazowania tematu. Poszukaj różnic i kontrastu w barwach wcześniej używanych
przez malarzy. Poszukaj najczęściej stosowanych połączeń kolorów farb dla
podkreślenia jaskrawości. Przedstaw podstawową paletę 16 barw.
7) jakich kolorów unikali ekspresjoniści? Pokaż
przykłady obrazów z zastosowaniem kolorów ziemistych, matowych i żywych,
błyszczących. Co impresjoniści robili z bielą, jak jej używali? Przedstaw przykłady.
8) Przedstaw poszczególne kroki przygotowania
podłoża malarskiego. Osadź taką instrukcję przygotowania podłoża w historyjce
lub scence rodzajowej. Pamiętaj o użyciu sformułowań takich jak: podobrazie,
blejtram, zaprawa malarska, werniks. Przedstaw przykłady stosowania warstw
malarskich, stosując sformułowania: Laserunek, 1/8 impastu,1/4 impastu, ½
impastu, ¾ impastu, impast
9) Przedstaw metodę przenoszenia rysunku z
oryginału na papier. Czym jest „podmalówka”, „kratkowanie”? Pokaż przykłady.
Przeprowadź ćwiczenie przenoszenia na papier oryginału (w dowolnej skali) za
pomocą metody kratkowania.
10) Pokaż narzędzia używane do przenoszenia
rysunków w dowolnej skali
Kosmici zajmą
się odkrywaniem sztuki komunikacji wizualnej.
Pokażą szerokie spektrum graficznych i
malarskich środków wyrazu
Będą znali różne narzędzia do rysowania, o
jakich nigdy nie słyszeliście.
Przedstawią ciekawe przykłady mieszania środków
wyrazu, użycia materiałów, a przede wszystkim techniki rysunkowe, dzięki którym
będziecie mogli stworzyć własne, niepowtarzalne dzieła artystyczne.
Odpowiedzą na wszystkie z zadanych 10 pytań i
zaprezentują swoje wyniki w grupie.
Zachęcam grupę Kosmitów do eksperymentowania z
różnymi środkami wyrazu oraz odwiedzenia muzeów i galerii z działami
rysowników, w celu przeanalizowania stosowanych technik i narzędzi.
Uwaga: To od sposobu przedstawienia Waszej
prezentacji oraz od zakresu i jakości zaprezentowanego materiału zależy końcowy
sukces projektu !!
(poniżej lista 5 pytań kontrolnych)
1) Czym jest sztuka komunikacji wizualnej?
Co to jest rysunek? (definicje, historia
pojęcia) Czym są techniki rysunku? Przedstaw rysunek jako medium umożliwiające
wydobycie szczególnych cech przedstawianego tematu. Wytęż wyobraźnię, co
potrzebne jest twoim zadaniem, aby powstał rysunek? (przedmiot, światło, wizja,
nastrój, narzędzie – wykorzystajcie kreatywną technikę „burzy mózgów” by
odnaleźć kilkadziesiąt pomysłów i pogrupujcie je). Zaskoczcie słuchaczy
prezentacji pokładem waszej wyobraźni. Rozwińcie zagadnienie perspektywy,
zastosowania planów
i kompozycji w rysunku.
i kompozycji w rysunku.
Odpowiedzcie na pytanie : czym dla Was i dla
innych może być rysunek? Uruchomcie swoje szare komórki do wygenerowania burzy
pomysłów na temat form wykorzystania rysunku. Zapytajcie rodziców,
koleżanki/kolegów. Czy rysunek może służyć relaksowi, odprężeniu, znalezieniu
własnej drogi, sposobem na wyrażanie uczuć, myśli, a może, może być czymś
więcej? Czy może być sposobem na zarobek? Zajrzyjcie na stronę wydawnictwa AMUN
– może tam znajdziecie inspiracje.
2) Przedstaw jak najbardziej pełną gamę różnych
graficznych i malarskich środków wyrazu. Nie skupiaj się nad jednym środkiem
wyrazu zbyt długo. Poświęć tyle samo materiału na każdy z nich. Ze względu na
dużą różnorodność, najlepiej podziel je na grupy np. do szkicowania (sztyft
grafitowy, węgiel, ołówek, pióro, patyk, długopis), do światłocieni i
kolorowania (kredki, pastele, akwarele, flamastry, tusz), do ilustracji
fotorealistycznych (tusz, aerograf). Skup się na ciekawostkach które mogłyby
zainteresować innych uczniów np. do czego służy folia maskująca, przy
stosowaniu aerografu? Pokaż przykładowe zdjęcia malowania poprzez przedmiot
typu ptasie pióro czy gałązka sosny itp.
Opisz krótko środki wyrazu, do czego służą,
pokaż zdjęcia, przykłady użycia itp. (pamiętaj o różnorodności
np że jest wiele różnych ołówków, o różnej twardości, grubości, zwykłych, automatycznych i kreślarskich,
i o zależności od sposobu użycia ołówka, pamiętaj, że kreska w rysunku, może być różna. Pokaż przykłady).
np że jest wiele różnych ołówków, o różnej twardości, grubości, zwykłych, automatycznych i kreślarskich,
i o zależności od sposobu użycia ołówka, pamiętaj, że kreska w rysunku, może być różna. Pokaż przykłady).
Na koniec przyporządkuj różne środki wyrazu do
rysunkowych technik: suchych i mokrych (pamiętaj że niektóre środki wyrazu
należą do obu z tych grup)
3) Przedstaw krótko historie pasteli. Pokaż
przykłady rodzajów pasteli (suche, olejne, woskowe itp.), techniki użycia.
Pokaż specjalistyczne narzędzia do pasteli. Nazwij je i pokaż przykłady ich
użycia. Polecam Wam stronę firmy DERWENT, gdzie znajdziecie wiele ciekawych
materiałów. Możecie tez użyć krótkiego filmu instruktażowego dot. zastosowania
jakiejś techniki pastelami, dla zaciekawienia innych Uczniów waszą prezentacją.
Pokaż narzędzia umożliwiające grę światłocieniem na rysunkach, przy
zastosowaniu pasteli, ołówka czy węgla. Pokaż przykłady.
4) Przedstaw krótko historie akwareli. Pokaż
przykłady rodzajów akwareli, techniki użycia. Pokaż specjalistyczne narzędzia
do akwareli. Nazwij je i pokaż przykłady ich użycia. Podaj w jakiej postaci
dostępne są farby akwarelowe. Jakie możliwości daje kredka akwarelowa. Podaj
unikalne definicje, jak np. lawowanie. Polecam Wam stronę firmy DERWENT, gdzie
znajdziecie wiele ciekawych materiałów. Możecie tez użyć krótkiego filmu
instruktażowego dot. zastosowania jakiejś techniki kredkami akwarelowymi, dla
zaciekawienia innych Uczniów waszą prezentacją
5) Praca grafika i malarza zależy w dużej
mierze od zastosowanego podkładu. Wymień różne rodzaju podkładów. Na czym
możemy rysować i malować. W pierwszym etapie pracy rozwiń własna wyobraźnię.
W
drugim etapie skup się na papierze: z czego powstaje (rodzaje włókien). Pamiętaj
o kryteriach oceny papieru (techniczne, wizualne, dotykowe). Przedstaw
przykłady papierów. Odpowiedz na pytanie, dlaczego niektóre gatunki papieru są
odporne na przenikanie wody i atramentu. Opowiedz o znaczeniu trwałości,
grubości
i fakturze papieru. Przyporządkuj różne rodzaje papieru do użytych środków wyrazu (nie zapomnij
o dopasowaniu rodzaju papieru do pasteli i akwareli).
i fakturze papieru. Przyporządkuj różne rodzaje papieru do użytych środków wyrazu (nie zapomnij
o dopasowaniu rodzaju papieru do pasteli i akwareli).
Czas prezentacji wyników zadań
Przed prezentacją pamiętajcie sprawdzić, czy
Wasza prezentacja jest zgodna z zakresem pytań na liście kontrolnej i o
wzbogaceniu waszej prezentacji poprzez
np multimedia, plakaty, druki itp. Sprawdźcie także kryteria oceny, aby Wasza
praca była jak najlepiej oceniona.
Po prezentacji wypełniacie test 30 pytań
Test: Zgadnij kim naprawdę jestem?
Czas na odkrycie własnego JA.
Teraz niezależnie
od wcześniejszych przydziałów, może się okazać, że pomimo iż pracowałeś np. w
grupie Historyków, masz też wiedzę Magików lub Kosmitów. A może zdobyłeś wiedzę
wszystkich grup i osiągnąłeś najwyższy stopień IMPRESJONISTY? Sprawdź to !
Czas START !
Odpowiecie na test 30 otwartych pytań.
W zależności od tego na jakie pytania odpowiecie
najlepiej i z jakiej grupy, to będą pytania, otrzymacie od Nauczyciela
prowadzącego projekt, odpowiednią plakietkę HISTORYKA, MAGIKA lub KOSMITY.
Uczniowie którzy odpowiedzą na wszystkie
pytania otrzymają złotą plakietkę IMPRESJONISTY
Czas dla artystów
Teraz kiedy podzieliliście się zgromadzona
wiedzą i sprawdziliście ją, niech każdy
z Was:
- wybierze 1 obraz impresjonisty, który
najbardziej mu się spodobał podczas prezentacji Historyków.
- przeniesie wybrany obraz na papier metodą
pokazaną przez Magików
- zastosuje w swoim rysunku wybrane narzędzia
rysownika zaprezentowane przez Kosmitów
Zasady o których warto pamiętać
1) zastosować w swoich rysunkach kolory i style
impresjonistów
2) każde Wasze dzieło jest indywidualne i nie
podlega żadnym ocenom
3) starajcie się wyrazić siebie w rysunku
http://www.jackygallery.com/images/Field%20of%20Poppies%20by%20Vincent%20Van%20Gogh%20OSA405.jpg
Super!! Stworzyliście wspaniałe dzieła artystyczne
Przez chwile byliście, jak wielcy impresjoniści naszych czasów.
Dowiedzieliście się wiele o impresjonizmie, jego przedstawicielach,
ich stylach malowania i stosowanych kolorach. Wiecie już jak w prosty sposób
przenieść rysunek na papier w odpowiednich
proporcjach i jakie narzędzia rysownicze możecie użyć by wyrazić siebie
poprzez rysunek.
Teraz jesteście gotowi do rysowania wielu innych obrazów. Stwórzcie
po raz kolejny niezapomniane dzieła artystyczne z których będziecie dumni.
Życzę Wam niezapomnianych wrażeń z malowania i dobrej zabawy.