Proces


Zapraszam do wspaniałej zabawy rysowania.
Przed Wami wielkie wyzwania i poszukiwania!

Zostaniecie podzielni na 3 grupy.
Z kolorowego kapelusza wylosujecie przydziały do grupy: Historyków, Magików lub Kosmitów

Na koniec tej lekcji, stworzycie prace artystyczne które będą pokazane na wystawie szkolnej. Aby to osiągnąć, musicie się nauczyć co nieco o stylu malarskim, jakim jest impresjonizm oraz poznać paletę barw z tej epoki.
Do stworzenia własnego dzieła nie musicie stosować farb olejnych. Proponuję Wam stworzenie pracy w formie rysunku. Możecie do tego użyć rozmaitych kolorowych narzędzi artystycznych takich jak np. kredki wodne, czy różnego rodzaju pastele. Sami wybierzcie takie medium, jakie będzie Wam najlepiej odpowiadało.


Podczas tej lekcji, nauczycie się także stosowania w rysunku różnych narzędzi. Często zupełnie nieznanych... Jesteście zaciekawieni?
Zapraszam do nauki i zabawy  :)

 źródło rysunku:
 http://chronoswatchmagazine.com/wp-content/uploads/2012/10/Van-Gogh-Field-with-Flowers.jpg

 _______________________________________________________________________________


Poniżej znajdziecie zadania do wykonania dla poszczególnych grup


Czas realizacji zadań w grupach

3 tygodnie od dnia losowania i przydziału do grupy


Praca w grupie
  • przygotowany materiał w formie jednolitego opracowania, odpowiadający na wszystkie pytania kontrolne przydzielone danej Grupie.
  • przygotowana prezentacja multimedialna, zachęcająca pozostałych uczniów do  aktywnego uczestnictwa
Uwaga: przed prezentacją sprawdźcie kryteria oceny aby wasza praca została w pełni doceniona przez resztą Uczniów i Nauczyciela prowadzącego projekt.


Organizacja zadania w grupach
  • Każda grupa wybiera lidera, który koordynuje pracę grupy i pilnuje aby zadanie było w 100% wykonane
  • Pamiętajcie o ustaleniu harmonogramu działań i podziału zadań (pamiętając o możliwościach i umiejętnościach poszczególnych członków grupy), co ułatwi Wam prace i zbieranie informacji niezbędnych do wykonania zadania.
  • Wszelkie wątpliwości lub pytania zw ze zrozumieniem realizacji zadań zagaszajcie do nauczyciela prowadzącego projekt

Grupy zadaniowe

Historycy poszukają źródeł impresjonizmu.
Będą znali przedstawicieli impresjonizmu, jaki był ich styl, i gdzie lubili malować.
Pokażą nurty impresjonizmu, jego prekursorów.
Przedstawią ciekawe fakty z życia impresjonistów.
Odpowiedzą na wszystkie z zadanych 10 pytań i zaprezentują swoje wyniki w grupie.
Zachęcam grupę Historyków do odwiedzenia (rzeczywistego lub wirtualnego) muzeum i galerii, gdzie wystawiane są dzieła impresjonistów.

(poniżej lista 10 pytań kontrolnych)
1) Jakie były najważniejsze cechy malarstwa impresjonistycznego żywe, czy martwe, wesołe, czy smutne,
a może poetyckie, akademickie, klasyczne. Czy to malarstwo oddawało wrażliwość?
2) Czym się inspirowali, co chcieli wyrazić w swoich obrazach. Podaj przykłady dzieł wyrażających emocje, odczucia widza, czy ulotność chwili?
3) Jakich środków wyrazu używali w swoich obrazach. Czy np. stosowali barwne plamy dla oddania ulotnego wrażenia czy kopiowali dokładne kształty z natury? Podaj przykłady obrazów.
4) Wymień prekursorów impresjonizmu. Prześledź obrazy np.: John Konstable (1776-1837), Joseph Mallord William Turner (1775-1851), Camile Corot (1796-1875), Eugene Delacroix (2798-1863), Johan Bartold Jongkind (1819-1891). Powiedz co łączy tych artystów, jakie cechy, może środki wyrazu lub styl, lub kolory, a może światło?
5) Jaka tematyka malarstwa kojarzy się z impresjonizmem? Przedstaw przykłady obrazów ukazujących dwie skrajności np. swobodny tryb życia/rozrywkę i  prozę życia/trudy pracy
6) Jakie były różnice pomiędzy malarstwem akademickim (akedeminz), a impresjonistycznym. Zwróć uwagę na fakturę, powierzchnię obrazu i kreatywność formy wyrazu.
7) Wymień najbardziej znanych impresjonistów.
Podaj przykłady obrazów: niesfornej, rozmytej kreski Renoira, nieskończonych refleksów świetlnych  Moneta, wiernej formie, ale zuchwałej kolorystyce Degasa, malarstwa symbolicznego Van Gogha.
Prześledź biografie i dzieła artystów takich jak: Eduard Manet, Claude Monet, Alfred Sisley, Jean Frederic Bazille, Augusto Renoir, Kamille Pissarro, Paul Cezanne i dpowiedz na pytanie co ich wszystkich łączy z kawiarnią Guerbois przy avenue de Clichy?
8) Jak się rozpoczęła i co oznaczała „epoka malarstwa przeklęty”
9) Czy rozwój przemysłu chemicznego i środków transportu wpłynął na rozwój impresjonizmu? Jaki to miało wpływ na rozwój malarstwa?
10) Jakie były odmiany Impresjonizmu, w jakim kierunku ten styl ewoluował?

Magicy odszukają metody i narzędzia przenoszenia rysunku z niezwykłą precyzją i w dowolnej skali.
Pokażą w jaki sposób impresjoniści używali kolorów i pędzla.
Będą znali gamę używanych kolorów.
Przedstawią ciekawe przykłady mieszania barw i oddawania światła w obrazie.
Odpowiedzą na wszystkie z zadanych 10 pytań i zaprezentują swoje wyniki w grupie.
Zachęcam grupę Magików do eksperymentów z kolorami (dobierania, mieszania, kontrastowania). Wybierzcie się na wycieczkę wirtualną lub rzeczywistą w miejsce gdzie wystawiane są dzieła impresjonistów aby naocznie przekonać się o stosowanych technikach i kolorach.

(poniżej lista 10 pytań kontrolnych)
1) Jakie elementy kompozycji  się zmieniły w obrazach impresjonistów, w porównaniu z poprzednimi stylami : klasycznym czy akademickim?
2) Jakich technik malarskich używali impresjoniści. Odnajdź charakterystyczne pociągnięcia pędzlem, sposób nakładania farb.
3) Co oznacza sformułowanie, że technika malarska w impresjonizmie jest kwestią subiektywną
4) Czym się charakteryzowało malarstwo plenerowe i co jemu sprzyjało. Podaj przykłady wyrażania swobody
i wizji świata. Zwróć uwagę na pojawienie się w handlu przenośnych sztalug, farb olejnych w tubkach.
5) Jak wcześniej przechowywano farby olejne? Pokaż przykłady. Kto wynalazł metalowe tubki i kiedy?
6) Jakie żywe, błyszczące farby zmieniły radykalnie malarską paletę w dobie impresjonizmu. Poszukaj zdjęć, dla zobrazowania tematu. Poszukaj różnic i kontrastu w barwach wcześniej używanych przez malarzy. Poszukaj najczęściej stosowanych połączeń kolorów farb dla podkreślenia jaskrawości. Przedstaw podstawową paletę 16 barw.
7) jakich kolorów unikali ekspresjoniści? Pokaż przykłady obrazów z zastosowaniem kolorów ziemistych, matowych i żywych, błyszczących. Co impresjoniści robili z bielą, jak jej używali? Przedstaw przykłady.
8) Przedstaw poszczególne kroki przygotowania podłoża malarskiego. Osadź taką instrukcję przygotowania podłoża w historyjce lub scence rodzajowej. Pamiętaj o użyciu sformułowań takich jak: podobrazie, blejtram, zaprawa malarska, werniks. Przedstaw przykłady stosowania warstw malarskich, stosując sformułowania: Laserunek, 1/8 impastu,1/4 impastu, ½ impastu, ¾ impastu, impast
9) Przedstaw metodę przenoszenia rysunku z oryginału na papier. Czym jest „podmalówka”, „kratkowanie”? Pokaż przykłady. Przeprowadź ćwiczenie przenoszenia na papier oryginału (w dowolnej skali) za pomocą metody kratkowania.
10) Pokaż narzędzia używane do przenoszenia rysunków w dowolnej skali

Kosmici zajmą się odkrywaniem sztuki komunikacji wizualnej.
Pokażą szerokie spektrum graficznych i malarskich środków wyrazu
Będą znali różne narzędzia do rysowania, o jakich nigdy nie słyszeliście.
Przedstawią ciekawe przykłady mieszania środków wyrazu, użycia materiałów, a przede wszystkim techniki rysunkowe, dzięki którym będziecie mogli stworzyć własne, niepowtarzalne dzieła artystyczne.
Odpowiedzą na wszystkie z zadanych 10 pytań i zaprezentują swoje wyniki w grupie.
Zachęcam grupę Kosmitów do eksperymentowania z różnymi środkami wyrazu oraz odwiedzenia muzeów i galerii z działami rysowników, w celu przeanalizowania stosowanych technik i narzędzi.
Uwaga: To od sposobu przedstawienia Waszej prezentacji oraz od zakresu i jakości zaprezentowanego materiału zależy końcowy sukces projektu !!

(poniżej lista 5 pytań kontrolnych)
1) Czym jest sztuka komunikacji wizualnej?
Co to jest rysunek? (definicje, historia pojęcia) Czym są techniki rysunku? Przedstaw rysunek jako medium umożliwiające wydobycie szczególnych cech przedstawianego tematu. Wytęż wyobraźnię, co potrzebne jest twoim zadaniem, aby powstał rysunek? (przedmiot, światło, wizja, nastrój, narzędzie – wykorzystajcie kreatywną technikę „burzy mózgów” by odnaleźć kilkadziesiąt pomysłów i pogrupujcie je). Zaskoczcie słuchaczy prezentacji pokładem waszej wyobraźni. Rozwińcie zagadnienie perspektywy, zastosowania planów
i kompozycji w rysunku.
Odpowiedzcie na pytanie : czym dla Was i dla innych może być rysunek? Uruchomcie swoje szare komórki do wygenerowania burzy pomysłów na temat form wykorzystania rysunku. Zapytajcie rodziców, koleżanki/kolegów. Czy rysunek może służyć relaksowi, odprężeniu, znalezieniu własnej drogi, sposobem na wyrażanie uczuć, myśli, a może, może być czymś więcej? Czy może być sposobem na zarobek? Zajrzyjcie na stronę wydawnictwa AMUN – może tam znajdziecie inspiracje.
2) Przedstaw jak najbardziej pełną gamę różnych graficznych i malarskich środków wyrazu. Nie skupiaj się nad jednym środkiem wyrazu zbyt długo. Poświęć tyle samo materiału na każdy z nich. Ze względu na dużą różnorodność, najlepiej podziel je na grupy np. do szkicowania (sztyft grafitowy, węgiel, ołówek, pióro, patyk, długopis), do światłocieni i kolorowania (kredki, pastele, akwarele, flamastry, tusz), do ilustracji fotorealistycznych (tusz, aerograf). Skup się na ciekawostkach które mogłyby zainteresować innych uczniów np. do czego służy folia maskująca, przy stosowaniu aerografu? Pokaż przykładowe zdjęcia malowania poprzez przedmiot typu ptasie pióro czy gałązka sosny itp.
Opisz krótko środki wyrazu, do czego służą, pokaż zdjęcia, przykłady użycia itp. (pamiętaj o różnorodności
np że jest wiele różnych ołówków, o różnej twardości, grubości, zwykłych, automatycznych i kreślarskich,
i o zależności od sposobu użycia ołówka, pamiętaj, że kreska w rysunku, może być różna. Pokaż przykłady).
Na koniec przyporządkuj różne środki wyrazu do rysunkowych technik: suchych i mokrych (pamiętaj że niektóre środki wyrazu należą do obu z tych grup)
3) Przedstaw krótko historie pasteli. Pokaż przykłady rodzajów pasteli (suche, olejne, woskowe itp.), techniki użycia. Pokaż specjalistyczne narzędzia do pasteli. Nazwij je i pokaż przykłady ich użycia. Polecam Wam stronę firmy DERWENT, gdzie znajdziecie wiele ciekawych materiałów. Możecie tez użyć krótkiego filmu instruktażowego dot. zastosowania jakiejś techniki pastelami, dla zaciekawienia innych Uczniów waszą prezentacją. Pokaż narzędzia umożliwiające grę światłocieniem na rysunkach, przy zastosowaniu pasteli, ołówka czy węgla. Pokaż przykłady.
4) Przedstaw krótko historie akwareli. Pokaż przykłady rodzajów akwareli, techniki użycia. Pokaż specjalistyczne narzędzia do akwareli. Nazwij je i pokaż przykłady ich użycia. Podaj w jakiej postaci dostępne są farby akwarelowe. Jakie możliwości daje kredka akwarelowa. Podaj unikalne definicje, jak np. lawowanie. Polecam Wam stronę firmy DERWENT, gdzie znajdziecie wiele ciekawych materiałów. Możecie tez użyć krótkiego filmu instruktażowego dot. zastosowania jakiejś techniki kredkami akwarelowymi, dla zaciekawienia innych Uczniów waszą prezentacją
5) Praca grafika i malarza zależy w dużej mierze od zastosowanego podkładu. Wymień różne rodzaju podkładów. Na czym możemy rysować i malować. W pierwszym etapie pracy rozwiń własna wyobraźnię. 
W drugim etapie skup się na papierze: z czego powstaje (rodzaje włókien). Pamiętaj o kryteriach oceny papieru (techniczne, wizualne, dotykowe). Przedstaw przykłady papierów. Odpowiedz na pytanie, dlaczego niektóre gatunki papieru są odporne na przenikanie wody i atramentu. Opowiedz o znaczeniu trwałości, grubości
i fakturze papieru. Przyporządkuj różne rodzaje papieru do użytych środków wyrazu (nie zapomnij
o dopasowaniu rodzaju papieru do pasteli i akwareli).


Czas prezentacji wyników zadań

Przed prezentacją pamiętajcie sprawdzić, czy Wasza prezentacja jest zgodna z zakresem pytań na liście kontrolnej i o wzbogaceniu  waszej prezentacji poprzez np multimedia, plakaty, druki itp. Sprawdźcie także kryteria oceny, aby Wasza praca była jak najlepiej oceniona.
Po prezentacji wypełniacie test 30 pytań


Test: Zgadnij kim naprawdę jestem?

Czas na odkrycie własnego JA. 
Teraz niezależnie od wcześniejszych przydziałów, może się okazać, że pomimo iż pracowałeś np. w grupie Historyków, masz też wiedzę Magików lub Kosmitów. A może zdobyłeś wiedzę wszystkich grup i osiągnąłeś najwyższy stopień IMPRESJONISTY? Sprawdź to !
Czas START !
Odpowiecie na test 30 otwartych pytań. 
W zależności od tego na jakie pytania odpowiecie najlepiej i z jakiej grupy, to będą pytania, otrzymacie od Nauczyciela prowadzącego projekt, odpowiednią plakietkę HISTORYKA, MAGIKA lub KOSMITY.
Uczniowie którzy odpowiedzą na wszystkie pytania otrzymają złotą plakietkę IMPRESJONISTY


Czas dla artystów

Teraz kiedy podzieliliście się zgromadzona wiedzą i sprawdziliście ją,  niech każdy z Was:
- wybierze 1 obraz impresjonisty, który najbardziej mu się spodobał podczas prezentacji Historyków.
- przeniesie wybrany obraz na papier metodą pokazaną przez Magików
- zastosuje w swoim rysunku wybrane narzędzia rysownika zaprezentowane przez Kosmitów

Zasady o których warto pamiętać
1) zastosować w swoich rysunkach kolory i style impresjonistów
2) każde Wasze dzieło jest indywidualne i nie podlega żadnym ocenom
3) starajcie się wyrazić siebie w rysunku




http://www.jackygallery.com/images/Field%20of%20Poppies%20by%20Vincent%20Van%20Gogh%20OSA405.jpg



Super!! Stworzyliście wspaniałe dzieła artystyczne
Przez chwile byliście, jak wielcy impresjoniści naszych czasów.
Dowiedzieliście się wiele o impresjonizmie, jego przedstawicielach, ich stylach malowania i stosowanych kolorach. Wiecie już jak w prosty sposób przenieść rysunek na papier w odpowiednich  proporcjach i jakie narzędzia rysownicze możecie użyć by wyrazić siebie poprzez rysunek.

Teraz jesteście gotowi do rysowania wielu innych obrazów. Stwórzcie po raz kolejny niezapomniane dzieła artystyczne z których będziecie dumni.


Życzę Wam niezapomnianych wrażeń z malowania i dobrej zabawy.