Przygotowany przeze mnie WQ ma za zadanie:
- zainspirować, zachęcić, rozwinąć nowe
umiejętności, nauczyć, poszerzyć horyzonty
Adresatem WQ są uczniowie:
- klas VI na II etapie edukacyjnym
- klas na III etapie edukacyjnym
Grupy zadaniowe powinny liczyć od 5 do 10 osób.
Aby zwiększyć zainteresowanie uczniów
projektem, można dodatkowo zorganizować
- przed
projektem (jako wprowadzenie) np. pokaz filmu zw z impresjonizmem
- w
trakcie trwania zbierania materiałów np. wycieczkę do galerii lub muzeum ,
gdzie wystawiane są prace impresjonistów lub grafików
- po
przeprowadzonych prezentacjach np. warsztaty w pracowni malarskiej lub w
plenerze z rysownikiem
Sam projekt stawia przed
uczniem wyzwania związane z poszukiwaniem, selekcją i doborem materiałów,
informacji oraz wykorzystania nowoczesnych technologii. Skłania do
planowania wspólnych działań. W przypadku Lidera Grupy, dodatkowo, uczy
podejmowania odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
Niniejszy projekt może też
stać się dobrą zabawą, dzięki której uczniowie "złapią bakcyla"
rysowania, a być może nawet odkryją coś więcej.
Projekt zakłada
wykorzystanie Internetu, jak i tradycyjnych źródeł wiedzy.
Nauczyciel prowadzący
projekt, powinien stać się dla uczniów drogowskazem, który ułatwi odnalezienie
się w gąszczu i natłoku informacji. Należy pamiętać, że w tym projekcie rolą
nauczyciela jest rola coucha który wskaże drogę do rozwiązania problemów, a nie
rozwiąże go za grupę, Nauczyciela, który natchnie do poszukiwania oraz skłoni
do samodzielnego aktywnego uczestnictwa w projekcie.
Ten projekt ma na celu
nie tylko poszerzenie wiedzy Ucznia, ale w szczególności skłania Ucznia do
poszukiwań, refleksji, samodzielności i kreatywności.
Ten projekt poszerza
horyzonty wiedzy i myśli Ucznia.
Pytania testowe
Każdy uczeń otrzyma test 30 pytań.
Pytania sprawdzą zdobytą wiedzę z 3 grup
zadaniowych i ułatwią dokonanie oceny końcowej
Należy przygotować 4 rodzaje plakietek (muszą
być atrakcyjne, kolorowe). Ilości plakietek będą uzależnione od wyników testu.
Uwaga: Niektórzy uczniowie mogą mieć symbole kilku grup
- Osoby które najlepiej odpowiedzą na pytania
Historyczne, dostaną plakietkę z nazwą HISTORYK
(projekt plakietki: plakietka w kształcie
Książki w kolorowym napisem HISTORYK)
- Osoby które najlepiej odpowiedzą na pytania
Magików, dostaną plakietkę z nazwą MAGIK
(projekt plakietki: plakietka w kształcie tubki
farby olejnej, w kolorowym napisem MAGIK)
- Osoby które najlepiej odpowiedzą na pytania
Kosmitów, dostaną plakietkę z nazwą KOSMITA
(projekt plakietki: zielona plakietka w
kształcie głowy kosmity z wystającymi czułkami, w środku plakietki kolorowy
napis KOSMITA)
- Osoby które odpowiedzą na wszystkie 30 pytań,
dostaną jedną złotą plakietkę z nazwą OMNIBUS IMPRESJONISTA
(proponowany projekt plakietki: złota plakietka w kształcie
Słońca z wystającymi promieniami, w środku
plakietki kolorowy napis OMNIBUS IMPRESJONISTA)
Uwaga:
przed testem kolejność 30 pytań należy wymieszać w ramach grup i między grupami.
przed testem kolejność 30 pytań należy wymieszać w ramach grup i między grupami.
Test wiedzy pytań kontrolnych grupy z Historyków
1) Wymień 4 cechy malarstwa
impresjonistycznego.
2) Czym się inspirowali malarze epoki
impresjonizmu i wymień minimum 2 przykłady dzieł impresjonistów.
3) Wymień minimum 2 stosowane środki wyrazu w
obrazach impresjonistów.
4) Wymień przynajmniej dwóch prekursorów
impresjonizmu
5) Wymień minimum 4 tematyki malarstwa kojarzonego
z impresjonizmem
6) Wymień minimum 2 różnice pomiędzy malarstwem
akademickim i impresjonistycznym
7) Wymień minimum 4 przedstawicieli
impresjonizmu.
8) Z czym kojarzysz sformułowanie „epoka
malarzy przeklętych”
9) Jaki wpływ miał rozwój przemysłu chemicznego
i środków transportu na impresjonistów
10) Wymień różnice pomiędzy impresjonizmem, a
neoimpresjonizmem
Test wiedzy pytań kontrolnych z grupy Magików
1) Wymień elementy kompozycji charakterystyczne
dla impresjonistów
2) Wymień techniki malarskie charakterystyczne
dla impresjonistów
3) Czy w impresjonizmie technika malarska jest
kwestią obiektywną. Tak czy Nie? I dlaczego?
4) Czym się charakteryzowało malarstwo
plenerowe i co jemu sprzyjało
5) Kto wynalazł metalowe tubki do
przechowywania farb olejnych
6) Wymień minimum 4 kolory farb które zmieniły
radykalnie malarską paletę w dobie impresjonizmu
7) Wymień kolory, których unikali
ekspresjoniści?
8) Co oznacza sformułowanie np „zaprawa
malarska”
9) Na czym polega „podmalówka”?
10 Jakich narzędzi użyjesz do przeniesienia
oryginału obrazu na papier w dowolnej skali
Test wiedzy pytań kontrolnych z grupy Kosmitów
1) Czym jest sztuka komunikacji wizualnej?
2) Czym dla Ciebie lub innych może być rysunek?
3) Wymień 5 graficznych środków wyrazu
4) Wymień 3 techniki rysunkowe mokre
5) Wymień 5 rodzajów pasteli i 5 narzędzi
specjalistycznych do rysowania pastelami
6) Jakimi narzędziami możesz uzyskać
światłocienie na rysunkach węglem, pastelami, czy ołówkiem
7) Wymień 2 rodzaje kredek jakimi możesz
malować
8) W jakiej postaci dostępne są farby
akwarelowe
9) Wymień podkłady do malowania i rysowania
(minimum 5)
10) Podaj cechy charakterystyczne papieru, na
którym należy malować akwarelą