Wskazówki dla Nauczycieli

Przygotowany przeze mnie WQ ma za zadanie:
- zainspirować, zachęcić, rozwinąć nowe umiejętności, nauczyć, poszerzyć horyzonty


Adresatem WQ są uczniowie:
- klas VI na II etapie edukacyjnym
- klas na III etapie edukacyjnym

Grupy zadaniowe powinny liczyć od 5 do 10 osób.

Aby zwiększyć zainteresowanie uczniów projektem, można dodatkowo zorganizować
- przed projektem (jako wprowadzenie) np. pokaz filmu zw z impresjonizmem
- w trakcie trwania zbierania materiałów np. wycieczkę do galerii lub muzeum , gdzie wystawiane są prace impresjonistów lub grafików
- po przeprowadzonych prezentacjach np. warsztaty w pracowni malarskiej lub w plenerze z rysownikiem

Sam projekt stawia przed uczniem wyzwania związane z poszukiwaniem, selekcją i doborem materiałów, informacji oraz wykorzystania nowoczesnych technologii. Skłania do planowania wspólnych działań. W przypadku Lidera Grupy, dodatkowo, uczy podejmowania odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
Niniejszy projekt może też stać się dobrą zabawą, dzięki której uczniowie "złapią bakcyla" rysowania, a być może nawet odkryją coś więcej.
Projekt zakłada wykorzystanie Internetu, jak i tradycyjnych źródeł wiedzy.  
Nauczyciel prowadzący projekt, powinien stać się dla uczniów drogowskazem, który ułatwi odnalezienie się w gąszczu i natłoku informacji. Należy pamiętać, że w tym projekcie rolą nauczyciela jest rola coucha który wskaże drogę do rozwiązania problemów, a nie rozwiąże go za grupę, Nauczyciela, który natchnie do poszukiwania oraz skłoni do samodzielnego aktywnego uczestnictwa w projekcie.
Ten projekt ma na celu nie tylko poszerzenie wiedzy Ucznia, ale w szczególności skłania Ucznia do poszukiwań, refleksji, samodzielności i kreatywności.
Ten projekt poszerza horyzonty wiedzy i myśli Ucznia.


Pytania testowe 

 

Każdy uczeń otrzyma test 30 pytań.
Pytania sprawdzą zdobytą wiedzę z 3 grup zadaniowych i ułatwią dokonanie oceny końcowej
Należy przygotować 4 rodzaje plakietek (muszą być atrakcyjne, kolorowe). Ilości plakietek będą uzależnione od wyników testu. Uwaga: Niektórzy uczniowie mogą mieć symbole kilku grup
- Osoby które najlepiej odpowiedzą na pytania Historyczne, dostaną plakietkę z nazwą HISTORYK
(projekt plakietki: plakietka w kształcie Książki w kolorowym napisem HISTORYK)
- Osoby które najlepiej odpowiedzą na pytania Magików, dostaną plakietkę z nazwą MAGIK
(projekt plakietki: plakietka w kształcie tubki farby olejnej, w kolorowym napisem MAGIK)
- Osoby które najlepiej odpowiedzą na pytania Kosmitów, dostaną plakietkę z nazwą KOSMITA
(projekt plakietki: zielona plakietka w kształcie głowy kosmity z wystającymi czułkami, w środku plakietki kolorowy napis KOSMITA)
- Osoby które odpowiedzą na wszystkie 30 pytań, dostaną jedną złotą plakietkę z nazwą OMNIBUS IMPRESJONISTA
(proponowany projekt plakietki: złota plakietka w kształcie Słońca z wystającymi promieniami, w środku plakietki kolorowy napis OMNIBUS IMPRESJONISTA)

Uwaga
przed testem kolejność 30 pytań należy wymieszać w ramach grup i między grupami.

Test wiedzy pytań kontrolnych grupy z Historyków
1) Wymień 4 cechy malarstwa impresjonistycznego.
2) Czym się inspirowali malarze epoki impresjonizmu i wymień minimum 2 przykłady dzieł impresjonistów.
3) Wymień minimum 2 stosowane środki wyrazu w obrazach impresjonistów.
4) Wymień przynajmniej dwóch prekursorów impresjonizmu
5) Wymień minimum 4 tematyki malarstwa kojarzonego z impresjonizmem
6) Wymień minimum 2 różnice pomiędzy malarstwem akademickim i impresjonistycznym
7) Wymień minimum 4 przedstawicieli impresjonizmu.
8) Z czym kojarzysz sformułowanie „epoka malarzy przeklętych”
9) Jaki wpływ miał rozwój przemysłu chemicznego i środków transportu na impresjonistów
10) Wymień różnice pomiędzy impresjonizmem, a neoimpresjonizmem

Test wiedzy pytań kontrolnych z grupy Magików
1) Wymień elementy kompozycji charakterystyczne dla impresjonistów
2) Wymień techniki malarskie charakterystyczne dla impresjonistów
3) Czy w impresjonizmie technika malarska jest kwestią obiektywną. Tak czy Nie? I dlaczego?
4) Czym się charakteryzowało malarstwo plenerowe i co jemu sprzyjało
5) Kto wynalazł metalowe tubki do przechowywania farb olejnych
6) Wymień minimum 4 kolory farb które zmieniły radykalnie malarską paletę w dobie impresjonizmu
7) Wymień kolory, których unikali ekspresjoniści?
8) Co oznacza sformułowanie np „zaprawa malarska”
9) Na czym polega „podmalówka”?
10 Jakich narzędzi użyjesz do przeniesienia oryginału obrazu na papier w dowolnej skali

Test wiedzy pytań kontrolnych z grupy Kosmitów
1) Czym jest sztuka komunikacji wizualnej?
2) Czym dla Ciebie lub innych może być rysunek?
3) Wymień 5 graficznych środków wyrazu
4) Wymień 3 techniki rysunkowe mokre
5) Wymień 5 rodzajów pasteli i 5 narzędzi specjalistycznych do rysowania pastelami
6) Jakimi narzędziami możesz uzyskać światłocienie na rysunkach węglem, pastelami, czy ołówkiem
7) Wymień 2 rodzaje kredek jakimi możesz malować
8) W jakiej postaci dostępne są farby akwarelowe
9) Wymień podkłady do malowania i rysowania (minimum 5)
10) Podaj cechy charakterystyczne papieru, na którym należy malować akwarelą